Leveregler for en god mental helse.

For noen år siden kom jeg over en artikkel som tok for seg felles trekk for mennesker med sterk mental helse. Den gikk igjennom ulike trekk for å få et sunnere og bedre mentalt liv, og det er vel noe vi alle kan trenge. Jeg husker ikke hva artikkelen het, men jeg skrev ned noen av de viktigste punktene. I tillegg til disse har jeg lagt til noen av mine egne og tilsammen har dette blitt mine leveregler.

  1. Elsk deg selv; vær din egen bestevenn.
  2. Planlegg; du får mer ut av livet.
  3. Ikke gi opp; lær av erfaringer og prøv igjen.
  4. Du kontrollerer dine egne følelser og hvordan du reagerer; ikke gi bort makt.
  5. Vær åpen for forandring.
  6. Grip muligheten, ikke være redd for å ta kalkulerte sjanser.
  7. Ikke kast bort tid på ting du ikke kan kontrollere.
  8. Du kan ikke alltid tilfredsstille alle; der er lov å si nei.
  9. Hjelp andre når du kan det.
  10. Ikke dvele ved fortiden; lær av den.
  11. Ta ansvar for feil og lær av de.
  12. Ikke bli sjalu over andres suksess, isteden jobb hardt mot egne mål.
  13. Vær tålmodig, fremgang tar tid.
  14. Ta ansvar for livet ditt; det hjelper ikke å synes synd på seg selv.
  15. Verden skylder deg ikke noe; du er din egen lykkes smed.
  16. Utfordre deg selv, gjør ting du ikke er komfortabel med.
  17. Vær snill.

Denne listen har jeg printet ut og hengt på kjøleskapet. Jeg hang den der slik at jeg skal bli minnet på de hver dag, for selv om mange av de er selvsagte er det så lett å glemme. Jeg tror vi alle kan ha godt av å bli minnet på noen av disse punktene innimellom. For meg er for eksempel nr 7 og 8 punkter jeg har jobbet mye med. La meg eksemplifisere med nr 7.

7. Ikke kast bort tid på ting du ikke kan kontrollere.

Dette er en jeg ofte sier til meg selv, for hvem kjenner seg ikke igjen i å bekymre seg for unødvendige ting. Som en måte å ta tak i denne leveregelen begynte jeg å spørre meg selv om «får jeg gjort noe med det?«. Hvis ja, så gjør jeg det som kreves ellers så lar jeg det ligge. Denne måten å være rasjonell med seg selv på føler jeg hjelper. Isteden for å leve i følelsen tar jeg et steg tilbake og analyserer situasjonen. Det gjør det enklere å distansere meg fra unødvendige bekymringer og det er enklere å se ting klart. Dette er noe som er overraskende vanskelig, men det blir lettere med trening.

Håper noen eller alle disse levereglene kan være en hjelp for dere også♥ Det kommer til å komme flere blogginnlegg om hvordan jeg bruker disse levereglene i praksis og hva jeg legger i hver enkelt regel.

Klem Bente

IMG_5503

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s